De Nacht van het Kind
Project details:                                                 
Gemaakt tijdens: Stage als junior creatief bij Being There
Creatief team met: Amber van der Ham
Rollen: Creatief en grafisch ontwerper
Samenwerking: Creative directors, strategen en ontwerpers.
Tags: Print, campagne, social media, influencers, acties.
​​​​​​​
Intro
één keer per jaar slaan stichting Edukans, Het Vergeten Kind, KiKa en het Liliane Fonds de handen in een. Heel Nederland blijft wakker voor kinderen in nood.  Wereldwijd liggen miljoenen kinderen wakker van dingen waar ze niet wakker van zouden moeten liggen. Zoals armoede, ziekte, huiselijk geweld, gebrek aan educatie en een gebrek aan gewoon kind kunnen zijn. Daarom zal op 1 juni 2019 De Nacht van het Kind plaatsvinden.
De aftrapcampagne
De grote boodschap van deze campagne was ‘wakker blijven’. De aftrap zou plaatsvinden op 31 maart. Op deze dag ging de zomertijd in en hadden we een uur minder slaap. Een symbolisch moment voor een event wat mede draait om langer wakker blijven. Voor het idee vroegen we aan alle ambassadeurs dat ze op een creatieve manier hun ogen moeten 'openhouden'. Daarnaast hebben we het knipper-effect gebruikt voor in het filmpje.
Opdracht: Kidsweek
De tweede opdracht voor De Nacht van het Kind was een advertentie en poster voor de kinderkrant Kidsweek. 
We besloten om in te spelen op het thema: kinderen willen opblijven. Kinderen willen nooit vroeg naar bed en tijdens de Nacht van het Kind hoeven ze dat ook niet. De kinderen konden zich tijdens die avond laten sponsoren. Gebaseerd op het sponsormechanisme zoals bij een sponsorloop op scholen, konden ze voor elk wakker uurtje geld verdienen. Ook bedachten we een knipoog om de kinderen stiekem te helpen namelijk: De Wakker-Blijf-Brilletjes.

Advertentie Kidsweek

De kinderen konden hierdoor toch ‘zogenaamd’ meer uurtjes wakker blijven en meer geld ophalen. Om het laagdrempelig te houden konden ze de brilletjes uitknippen uit de poster. Op de poster stonden vier
verschillende brilletjes: jongens en meisjes in combinatie met vier huidskleuren. Hier hebben we bewust rekening mee gehouden zodat elk kindje een brilletje kon opzetten. Dit sloot ook goed aan bij de vier goede doelen omdat die betrekking hebben op kinderen uit verschillende landen. In de advertentie zouden de Wakker-Blijf-Brilletjes worden gepromoot.

Poster Kidsweek

Sponsorlijst

De organisatie van de Nacht van het Kind was dusdanig enthousiast dat de wakker-blijf-brilletjes ook op de website te downloaden waren. Het ontwerp voor de pagina hebben we hier ook voor gemaakt.

Extra webpagina voor de Wakker-blijf-brilletjes

Social Media Post

Opdracht: De Telegraaf
Als laatste opdracht binnen de Nacht van het Kind mochten we een volledige pagina ontwerpen voor in de Telegraaf. We besloten om ons op één boodschap te focussen. Daar waar het evenement voor staat en dat is 'Wakker blijven'.

Advertentie full page Telegraaf

Reflectie
Ik vond het super tof om te werken voor een goed doel dat zich inzet voor het welzijn van kinderen. Het was erg waardevol en het gaf veel voldoening omdat ik mij als creatief hier graag voor wil inzetten. De Nacht van het Kind was ook erg tevreden over het resultaat. Ik ben dankbaar voor de mooie lessen die ik geleerd heb in dit project en met iedereen met wie ik mocht samenwerken.